Podobne

28 grudnia 2024 r.

WYNIKI KONKURSU SARP NR 1060

WYNIKI KONKURSU SARP NR 1060

KONKURS JEDNOETAPOWY, REALIZACYJNY NA OPRACOWANIE KONCEPCJI ARCHITEKTONICZNEJ

PRZEBUDOWY I ROZBUDOWY ZESPOŁU MUZEUM ARCHITEKTURY WE WROCŁAWIU

 

OGŁOSZENIE WYNIKÓW KONKURSU SARP NR 1060

W dniach 18-20 grudnia 2024r. Sąd Konkursowy w składzie:

 

arch. Maciej Miłobędzki – Przewodniczący Sądu Konkursowego, Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Warszawski.

arch. Michał Goncerzewicz – Sędzia referent, Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Wrocław

arch. Roman Rutkowski – Członek Sądu Konkursowego, Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Wrocław

arch. Marta Dąbrowska – Członkini Sądu Konkursowego, Sędzia Konkursowy Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) Oddział Wrocław

Michał Duda – Członek Sądu Konkursowego, Sędzia ze strony Organizatora, Dyrektor Muzeum Architektury we Wrocławiu

Bartłomiej Świerczewski – Członek Sądu Konkursowego, Sędzia ze strony Organizatora, Z-ca dyrektora Departamentu Zrównoważonego Rozwoju Urzędu Miasta Wrocławia

arch. Aleksandra Jaeschke – Członkini Sądu Konkursowego, Sędzia ze strony Organizatora, Assistant profesorka na Wydziale Architektury University of Texas, Austin

Bogna Świątkowska – Członkini Sądu Konkursowego, Sędzia ze strony Organizatora, Prezeska Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana

 

przyznał następujące nagrody i wyróżnienia w Konkursie:

I Nagrodę w kwocie 50 000 złotych

oraz nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki

przyznano pracy oznaczonej nr 131 - ID Uczestnika 057

TŁO Michał Sikorski architekt, Warszawa

zespół autorski: Michał Sikorski, Nicolo Signori, Anna Nauwaldt, Michalina Kubiak, Natalia Budnik (krajobraz)

współpraca: Jan Jabłoński, Mateusz Zawadzki, Pola Machinska, Justyna Zawada, Michał Salamonowicz (MS Biuro Projektów Michał Salamonowicz), Aleksandra Kędziorek (konsultacje merytoryczne), MIOVIZ (wizualizacje), Fundacja BRDA (reuse).

 

Pierwszą nagrodę przyznano za trafne wpisanie projektu w misję, plany i potrzeby Muzeum — zarówno funkcjonalne, jak i symboliczne.  Splatając w jeden gest reinterpretację przeszłości z refleksją na temat współczesności i przyszłości projektanci w sposób świadomy zdecydowali się na użycie materiałów pochodzących z odzysku, minimalizując ślad węglowy obiektu i ograniczając zużycie zasobów naturalnych. Wszystkie zaś nowe elementy projektowane będą zgodnie z zasadą design for disassembly— czyli zakładając ponowne ich wykorzystanie, wprowadzając do dyskusji refleksję nad pełnym cyklem życia budynku.

Projekt jest wyraźnym sygnałem w przestrzeni miasta zaznaczającym istnienie Muzeum Architektury, jedynej takiej instytucji w kraju, jednej z nielicznych w Europie.  Proponując przeniesienie na zewnątrz, do przestrzeni miejskiej, na elewację budynku ekspozycji złożonej z elementów i detali nieistniejących już obiektów architektonicznych. Wprowadza to rozwiązanie jako strategię, projekt kuratorski, który realizowany ma być we współpracy z zespołem muzeum. 

Odwołano się jednocześnie do tożsamości instytucji, której misją w początkowych latach istnienia było dokumentowanie procesu odbudowy zniszczonego wojną miasta, a także kolekcjonowanie materialnych pozostałości zniszczonych budynków. 

Ważnym gestem architektonicznego ustępstwa - i subtelnym nawiązaniem do tradycji miejsca - jest umieszczenie w obrębie elewacji donic, z których wyrastające pnącza porosną gmach, nakładając na niego dodatkową, biologiczną warstwę, podobną do tej  która porasta historyczną siedzibę muzeum.  

Autorzy nagrodzonej pracy dostrzegli też różnorodność i potencjał przestrzeni publicznych otaczających siedzibę muzeum. W interesujący sposób definiują każdą z nich, programując różnorodne funkcje - kontemplacji, spotkań, eksperymentów, projektując odpowiednie wyposażenie pod kątem różnorodnych użytkowników i zróżnicowanych aktywności oraz proponując charakterystyczne zestawy roślin.

 

II Nagrodę w kwocie 40 000 złotych przyznano pracy oznaczonej numerem

101 - ID Uczestnika 063

CH+ ARCHITEKCI, Wrocław

zespół autorski:

Mikołaj Smoleński, Grzegorz Kaczmarowski, Agnieszka Chrzanowska, Wojtek Chrzanowski, Aleksandra Galant, Radosława Suchowiecka, Aleksandra Śliwińska

Drugą nagrodę przyznano za poszukiwanie odwracalnych i wstrzemięźliwych ingerencji w zakresie kościoła w postaci modułowych elementów o charakterze meblarskim. Konsekwentne decyzje projektowe, sprawność warsztatową i spójne rozwiązania materiałowe. Powściągliwy charakter budynku badawczego reinterpretujący tradycyjne materiały. Dostrzeżono walor podniesienia dachu nad skrzydłem wschodni w celu wkomponowania komunikacji oraz próbę uchronienia cisu w dziedzińcu zachodnim.

 

III Nagrodę w kwocie 30 000 złotych przyznano pracy oznaczonej numerem

121 - ID Uczestnika 061

JĘDRAK-KOŚCIESZA PRACOWNIA PROJEKTOWA SP. Z O.O., Warszawa

zespół autorski:

Karina Jędrak-Kościesza, Wojtek Motyka (wizualizacje)

Trzecią nagrodę przyznano za umiejętne wpisanie się w układ urbanistyczny ulicy Bernardyńskiej, podejmując dialog z formą szczytu oraz odsłonięcie zespołu klasztornego. Za operowanie spójnym językiem form i materiałów w zakresie nowoprojektowanej zabudowy i projektowanego pawilonu wejściowego. Sąd konkursowy docenia próbę ponownego użycia materiałów.

 

Wyróżnienie równorzędne w kwocie 10 000 złotych przyznano pracy oznaczonej numerem

122 - ID Uczestnika 029

Kuryłowicz & Associates Sp. z.o.o., Warszawa

zespół autorski:

Piotr Żabicki, Piotr Marciniak, Katarzyna Bartela, Karolina Czumaj, Weronika Dardzińska, Emilia Krajewska, Maria Saloni-Sadowska, Jakub Szczepański, MK Janura (instalacje), VA-ARTS (wizualizacje)

Wyróżnienie przyznano za próbę dyskusji z założeniami programowymi, zauważanie potencjału drzemiącego w koncepcji Parku Muzeów oraz za rozwiązania strefy edukacyjnej.

 

Wyróżnienie równorzędne w kwocie 10 000 złotych przyznano pracy oznaczonej numerem:

132- ID Uczestnika 041,

Karol Żurawski, Warszawa

zespół autorski:

Karol Żurawski, Szymon Chwazik, Marcin Kwietowicz (konsultacje)

Wyróżnienie przyznano za rozwiązania ekspozycji zmiennej w prezbiterium oraz za powściągliwe i dobre rozwiązania detali wnętrz.

 

Wyróżnienie równorzędne w kwocie 10 000 złotych przyznano pracy oznaczonej numerem:

135 - ID Uczestnika 033

Atelier Tektura Sp. z o. o., Warszawa

zespół autorski:

Barbara Kozielewska, Michał Kozielewski, Mateusz Kluczek, Paulina Bartosik, Kamila Doniec, Paulina Kapiszka, Oskar Kozaczewski, Łukasz Petelski, Katarzyna Piotrowska, Anna Puchalska, Agnieszka Turczyńska, Adrianna Waleszczak-Owczarek, Stanisław Ignaciuk Planktongroup (wizualizacje),

Monument Service sp. z o.o. spółka komandytowa – konserwacja zabytków: Maciej Czyński, Michał Bogusławski, Katarzyna Korczak

Protect Tadeusz Cisek I Wspólnicy Spółka Jawna – ochrona ppoż: Jakub Okólski

Biuro Kosztorysowe NORMAN sp. z o.o.: Bartłomiej Siekierkowski

PF-PROJEKT Sp. z o.o. PRASALSKI & FABISIAK – konstrukcja: Arnold Prasalski

Wyróżnienie przyznano za rozwiązania ekspozycji stałej i zmiennej oraz walory estetyczne.

 

Ta strona korzysta z plików cookies oraz technologii local storage, w celu podniesienia komfortu użytkownia strony.Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z tej strony wyrażasz na to zgodę.